بچه ها چه بازی هایی را بیشتر دوست دارند؟
نوشته شده توسط : علی فرزاد

نوزادان قبل از ۳ ماهگی علاقه خاصی به نوازش دارند. هر چه زمان بیشتر می گذرد و بزرگ تر می شوند توجه شان به بازی ها بیشتر جلب می شود اما تا پیش از این علاقه زیادی به نگاه های مادر، لبخند و دستان نوازش گر او دارند. نوازش های مادر به نوزاد، بدن او را به او می شناساند. بهترین کاری که می توان در این سن برای نوزاد انجام داد گذاشتن یک موزیک ملایم، به آغوش کشیدن و گذاشتن سر او روی سینه تان است. بوی بدن مادر و صدای ضربان قلب او و صدای تنفس اش می تواند در کامل شدن حس های نوزاد به او کمک کند.

● ۳ تا ۶ ماهگی: لذت غافلگیر شدن
از این زمان به بعد نوزاد شما آماده شرکت در بازی است. هر چیزی که او را غافلگیر کند برایش جذاب است.
aftabir.com
۱) «اومد و اومد و اومد...»: ۳ تا ۶ ماهه ها عشق قلقلک هستند. از دو انگشت خود به شکل ۲ پا کمک بگیرید و نقش موجودی را بازی کنید که از نوک پا تا نوک سر شیرخوارتان بالا می رود و با یک قلقلک بازی را خاتمه دهید. اکثر بچه ها از این بازی لذت می برند. یادتان باشد با قلقک زیادی آزارش ندهید.

۲) «جوجو کوش؟»: به یکی از اسباب بازی های عروسکی او طناب یا نخی وصل کنید. بعد فرزندتان را روی پاهای خود بنشانید و عروسک را که از سرنخ گرفته اید، مقابل او روی زمین بگذارید. بعد با بالا و پایین کردن نخ، عروسک را نهان و آشکار کنید. گاهی اوقات نیز عروسک را به بینی یا گونه او بمالید. نهان و آشکار شدن عروسک برای فرزندتان جالب است.

● ۶ تا ۱۲ ماهگی: جهان در حرکت

در این سن فرزند شما می تواند بنشیند. پس از بازی هایی که ماهیچه ها را درگیر می کند و فعال تر است بیشتر لذت می برد.

۱) اسب بازی: فرزندتان را روی زانوهایتان بنشانید. سپس ابتدا با بالا و پایین کردن زانوها، کمی او را بالا و پایین بیندازید بعد کمی شدت بازی را بیشتر کنید اما زیربغل های او را محکم بگیرید. این بازی به دلیل ریتمی که دارد به تقویت حافظه فرزندتان کمک می کند و در ضمن توانایی مشارکت او را در بازی افزایش می دهد.

۲) عروسک بازی: بهترین بازی در این سن برای شکوفا کردن قدرت بیان و گفتار کودکان استفاده از عروسک ها به ویژه عروسک های دستکشی و حتی انگشتان خودتان است که مقابل چشمان کودک جان می گیرند و با او حرف می زنند.

۳) نواختن آهنگ: کودکان نیازی به وسایل موسیقی برای نواختن ندارند. یک قاشق پلاستیکی که کنار بشقاب غذایش می خورد یا حتی اسباب بازی ای که درون آن مقداری شن یا سکه های کوچک ریخته شده که هنگام تکان خوردن صدا می دهد برایش کافی است.

۴) توپ بازی: اگر کنار ساحل رفتید یک تپه شنی کوچک درست کنید و به فرزندتان کمک کنید با کمک توپ آن را خراب کند.

● ۱ تا ۲ سالگی: لذت شکوفای

در این سن فرزند شما، عاقه زیادی به اسباب بازی نشان می دهد. همچنین علاقه زیادی به تقلید از شما و خلق داستان ها دارد.

۱) خانه بازی: یک کارتون بزرگ بردارید و یک در و دو پنجره برای آن درست کنید تا کودکتان هم بتواند به راحتی وارد آن شود و هم از درون آن بیرون را ببیند. اسباب بازی های او را داخل خانه بگذارید و اجازه دهید دنیای تخیلی خود را بسازد.

۲) باربرکوچولو: از ۲ جعبه خالی شیرینی استفاده کنید. آنها را در دو نقطه متفاوت از خانه بگذارید و یکی از آنها را با اسباب بازی های کوچک پر کنید و از فرزندتان بخواهید محتوی یک جعبه را به جعبه دیگر منتقل کند. این بازی مهارت دستان او را بالا می برد.

۳) دست به زمین نزن: یک بادکنک را پرباد کنید و به دست فرزندتان بدهید. به او بگویید هر طوری شده باید آن را بالا نگه دارد و اجازه ندهید بادکنک زمین بیفتد. این بازی به او کمک می کند تا حرکات اش را با هم هماهنگ کند و تعداد حرکات اش را افزایش دهد.

● ۲ تا ۳ سالگی، تخیل بدون حد
در این سن بچه ها دوست دارند ادای دیگران را درآورند. آنها دیالوگ های جدید می سازند و با شخصیت های خیالی دست پرورده خود صحبت می کنند و آنها را به بازی های خود راه می دهند.
۱) برین رستوران: در این بازی شما نیز باید حضور فعالی داشته باشید. شما مشتری هستید و فرزند شما رستوران دار. اجازه بدهید او پیش شما بیاید و شما سفارش غذا دهید. فرزند شما باید غذاهایی را که سفارش داده اید، بپزد و برای شما بیاورد.
۲) اسباب بازی یخ زده: چند اسباب بازی پلاستیکی کودکتان را انتخاب کنید و آنها را در یک ظرف پلاستیکی آب قرار دهید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. اگر تابستان است این عروسک ها را در گوشه باغچه قرار دهید تا فرزندتان آرام آرام باز شدن یخ آن را مشاهده کند اما در زمستان این کار را تنها در وقت حمام انجام دهید.
۳) صندلی: چند صندلی قرار دهید و یک موزیک بگذارید. با قطع موزیک فرزند شما باید بنشیند. اگر ننشسته بود بازنده است. بهتر است این بازی را با تعداد زیادی از بچه ها انجام دهید و به نسبت تعداد یک صندلی کمتر قرار دهید.
● ۵ قانون طلایی بازی با کوچولوها
۱) مدت بازی نباید بیش از ۴۵ دقیقه باشد. بعد از این مدت کوچولوها نمی توانند حواس خود را متوجه بازی کنند.
۲) زمان هایی را برای بازی انتخاب کنید که فرزندتان آرامش دارد. مثلا بعد از خواب نیمروزی بهترین وقت برای بازی است.

۳) کوچولوها را خیلی خسته نکنید. فراموش نکنید آنها بیش از شما به استراحت و آرامش نیاز دارند.

۴) آیا فرزند شما نسبت به بازی بی علاقه است؟ کمی صبر کنید و بازی را به وقت دیگری موکول کنید. تشویق یادتان نرود.

۵) از تکرار نترسید. کوچولوها از اینکه یک بازی را چندبار بازی کنند خسته نمی شوند




:: موضوعات مرتبط: روانشناسی کودک , ,
:: برچسب‌ها: یچه , تخیل , فرزند , استراحت , آرامش ,
:: بازدید از این مطلب : 762
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: